Home > Blog > products > Teamleader versus Salesforce
Afbeelding1
10 tips Salesforce Admin Certificaat
juni 8, 2020
Optimaliseer jouw CRM 1024x520 1
Optimaliseer jouw CRM en trap niet in veelgemaakte fouten
oktober 23, 2020
Afbeelding1 1

Teamleader versus Salesforce

Op zoek naar een CRM-tool of een tool om je digitale groei te ondersteunen?

Het selecteren van een CRM-tool voor je organisatie kan een moeilijke beslissing zijn. Vaak zien we dat bedrijven (vooral KMO’s) worstelen met het maken van een keuze tussen Salesforce en Teamleader, twee zeer kwalitatieve CRM-systemen. Als CRM-experts willen we je helpen de juiste beslissing te nemen door enkele feiten over beide tools samen te vatten, met enkele notities die specifiek gericht zijn op Kleine en Middelgrote Ondernemingen (KMO’s).

Huiswerk te doen! Wat zoeken we? (en wat hebben we nodig voor de toekomst)

Een van de belangrijkste vragen die je moet beantwoorden, is welke problemen de tool van jouw keuze moet aanpakken en je bij ondersteunen. Wat zijn de belangrijkste functionaliteiten die we vandaag (en ja, ook in de toekomst) nodig hebben?

Voor Teamleader is het antwoord eenvoudig. Het helpt je bij het stroomlijnen van jouw verkoopproces en klantgegevens (zoals een CRM-tool dat moet doen), het ondersteunt de facturatie en biedt enkele projectmanagementfunctionaliteiten. Voor Salesforce is de scope veel breder: met zijn 360° Customer Success Platform, zijn Salesforce en zijn verschillende Cloud Solutions een ware drijfveer voor al je digitale transformatieprojecten, of het nu gaat om verkoop of marketingautomatisering, leadscoring, community based & collaborative working, serviceautomatisering en meer. Het CRM-gedeelte van Salesforce is slechts één van de vele tools.

Daarom adviseren wij onze prospecten en klanten om niet alleen naar hun huidige behoeften te kijken, maar ook om toekomstige groeipaden op te sommen om vanaf het begin rekening mee te houden.

Bijvoorbeeld:

Je bent een CRM-tool aan het opzetten die gericht is op een betere verzameling van klantgerichte informatie en op het creëren van een beter opvolgingsproces bij verkoop. Beide tools passen perfect bij die behoefte! Voor de toekomst wil je bedrijf ook alle leads aanspreken die via verschillende kanalen binnenkomen. Daarnaast streeft je bedrijf ook naar een meer persoonlijke communicatie die aangepast is aan de interesses van elke klant.

Als dit jouw toekomstige strategie is, dan heb je niet alleen een CRM-oplossing nodig, maar ook een oplossing waarbij leads uit elk kanaal (manueel, website, social media kanalen,…) kunnen worden opgevangen, waarbij leads kunnen worden gescoord (indien mogelijk automatisch)  en aan de juiste verkoper kunnen worden geadresseerd, waarbij e-mails kunnen worden gepersonaliseerd en gerichte content kan worden gedeeld. Dit soort strategische keuzes en evolutie in je customer experiences processen kunnen enkel ondersteund worden door een 360° aanpak, zoals Salesforce.

Opzetten van de tool

Beide tools werken met een licentiesysteem. Je betaalt een prijs per gebruiker per maand of per jaar om toegang te krijgen tot jouw instantie. De catalogusprijs voor Teamleader-licenties is doorgaans wat lager dan voor Salesforce. De redenen hiervoor worden in dit artikel verder besproken.

Nu, wanneer jouw licenties voor je CRM-tool hebt aangeschaft, ben je nog maar halverwege. Je zou jouw tool moeten zien als een Lego-box die je hebt aangeschaft. Alle blokken (of functionaliteiten) zijn er, je hoeft ze alleen maar op de juiste plaats te zetten zodat je bedrijf met de tool kan werken, bij voorkeur op een aangepaste manier.

Voor Salesforce heb je een implementatiepartner nodig, zoals The Customer Link, om de blokken af te stemmen op de behoeften en processen van uw bedrijf. Deze Lego set wordt niet geleverd met een stap-voor-stap handleiding. De implementatiepartner bouwt de tool vanaf nul en stemt deze volledig af op uw processen en behoeften. Elk object, veld, regel of lay-outonderdeel is vanaf het begin personaliseerbaar, wat eindeloze mogelijkheden biedt om jouw eigen specifieke tool op te zetten en te onderhouden. De implementatiekosten zijn afhankelijk van de complexiteit van je bedrijf en de aanpassingen die moeten worden gedaan.

Als je werkt met Teamleader is uw Lego set min of meer gebouwd, dus er is geen ruimte voor veel personalisatie, maar je kan sommige functies “finetunen” naar jouw wensen. Deze beperkte aanpassingen zijn vrij intuïtief, daarom heb je niet echt hulp nodig om de tool te implementeren.

Functionaliteiten

Teamleader is een tool die ontworpen is voor bedrijven die beginnen met het digitaliseren van hun CRM-processen (KMO’s). De tool heeft een aantal standaard functionaliteiten, maar biedt ook de mogelijkheid om een aantal aanpassingen te maken op maat van uw specifieke processen zoals we hierboven hebben vermeld. Het biedt je goed gedefinieerde CRM-functionaliteiten (bijvoorbeeld het beheer van uw sales pipeline, klantrapporten, lead collection), facturatie, projectmanagement en enkele integraties zoals e-mail, agenda, MailChimp etc… Maar wanneer een KMO-organisatie een stap vooruit wil zetten in zijn digitale transformatie, net als bij grotere bedrijven en organisaties, wordt hun personalisatie- en automatiseringsbehoeften vaak te complex om te implementeren in Teamleader.

Hoewel Salesforce ook geweldig is voor KMO’s om heel eenvoudig te beginnen, kan de KMO in bijna elke gewenste richting schalen wanneer het maar wil, bij groei en ontwikkeling doorheen de tijd. Niet alleen door extra Salesforce-tools aan uw omgeving toe te voegen (zoals Sales Cloud, Service Cloud, Pardot, Community Cloud, enz.), maar ook door de huidige processen, velden, pagina lay-outs, enz. eenvoudigweg voor 100% aan te passen aan de behoeften en de groeistrategie. De reden voor de hogere licentieprijzen van Salesforce, is dat Salesforce veel meer flexibiliteit biedt bij het maken van aanpassingen, over state-of-the-art visuals (dashboards) beschikt, meer out-of-the-box oplossingen heeft (zoals AI,…) en de volledige 360° – weergave biedt op uw klanten en partners van marketing over verkoop en service tot samenwerkingen en community building.

Laten we nog even inzoomen op de belangrijkste voordelen.

Afstemmen van tools op processen – Hoge mate van personalisatie

Meer dan 50% van onze nieuwe Salesforce-projecten starten omdat de klant “uit zijn vorige tool is gegroeid”. Teamleader is een goede tool om te beginnen met het digitaliseren van sommige onderdelen van uw bedrijf, maar als je eenmaal begint te groeien en je bijvoorbeeld verschillende verkoopprocessen nodig heeft per type product/regio, lijkt het erop dat je de tool niet meer kunt aanpassen aan uw meer complexe processen.

Ook Salesforce is eenvoudig op te zetten en kan zo eenvoudig worden gehouden als je wil. Tegelijkertijd geeft het je ook de mogelijkheid om functionaliteiten, processen, lay-outs, rapportages, etc. aan te passen en te automatiseren op een hoger niveau… steeds opnieuw en opnieuw. Dit is wat voormalige klanten en gebruikers van Teamleader ons als dé belangrijkste reden geven om over te stappen naar Salesforce. Met Salesforce kan je de tool aanpassen aan jouw processen, in plaats van jouw processen aan te passen aan de tool.

Een compleet Customer Succes Platform – De 360° weergave

Salesforce 360° weergave

De belangrijkste reden waarom Salesforce uitblinkt is de 360° weergave. Salesforce biedt out-of-the-box-oplossingen voor het gehele klanttraject. Om dit uit te leggen, moeten we een beetje in detail ingaan over de producten.

Je kan Teamleader voornamelijk vergelijken met Salesforce Sales Cloud. Dit laatste is slechts één van de vele producten die Salesforce aanbiedt. Dit betekent dat je jouw digitale CRM-processen in Salesforce heel eenvoudig kan uitbreiden met een Serviceoplossing (om een geïntegreerd servicecentrum of een helpdesk op te zetten), een marketingoplossing (om uw campagnes te personaliseren en te automatiseren), een communityoplossing (om een portal voor uw stakeholders op te zetten), enzovoort. Ze hebben out-of-the-box oplossingen met betrekking tot lead scoring, chatbots, omni-channel routing voor service agents, autoresponders, diepgaande inzichten, IoT, portals, enz. Met andere woorden, Salesforce kan je een 360° weergave bieden van zoveel meer dan alleen jouw klanten en verkoopprocessen. Het kan alle gegevens van je klanten over al je afdelingen vastleggen.

Doorgaans begint een KMO met 1 Salesforce product om 1 proces in hun organisatie vast te leggen (bijvoorbeeld: verkoop). Later kunnen ze daarbovenop nog andere oplossingen bouwen.

Onze klant EasyPost gebruikte Teamleader voor zijn verkoopprocessen, maar naarmate het bedrijf groeide, hadden ze een uitgebreider en krachtiger instrument nodig. Het ontbrak hen aan automatiseringsmogelijkheden en hun processen werden te complex voor Teamleader. Salesforce Sales Cloud had veel functionaliteiten die het team inspireerden. Niet alleen was Salesforce toekomstbestendig met naadloze integraties, maar het paste ook echt bij alles wat EasyPost zocht. Na de implementatie van de Salesforce Sales Cloud kozen ze voor de Service Cloud-oplossing om hun eigen callcenter-mogelijkheden en interacties met hun klanten nog verder uit te breiden en de efficiëntie nog verder te verhogen.

Automatisering alsjeblieft!

Veel CRM-gebruikers investeren in een CRM-oplossing om beter inzicht te hebben in hun verkoopprocessen en om meer tijd beschikbaar te hebben voor de verkoop door het automatiseren van een aantal administratieve/opvolgingsopdrachten. Teamleader maakt dit mogelijk door u bijvoorbeeld de mogelijkheid te bieden om terugkerende taken of calls te plannen. In Salesforce kunt u elke stap van een proces volledig automatiseren. Enkele voorbeelden:

  • Het sturen van een geautomatiseerde “Thank you”-mail aan elke nieuwe klant met details van hun toegewijde account of service team elke keer als er een kans is om te “winnen”.
  • Aanmaken van een geplande account call om de x weken/maanden.
  • Leads met een specifieke interesse worden automatisch opgevangen vanuit uw social media kanalen, toegewezen aan vooraf gedefinieerde segmenten en/of doorgestuurd naar de toegewezen sales manager op basis van bijvoorbeeld de regio van de leadbron.
  • Wanneer een servicelid een reparatie insteld op “gedaan”, zal een automatische SMS naar de klant worden gestuurd om hen te informeren dat de reparatie klaar is.

De mogelijkheden zijn eindeloos…!

Dit klinkt allemaal geweldig, en voor sommige bedrijven is dit precies wat ze willen. Maar wat als je het beste van beide werelden wilt?

Een populaire reden om te kiezen voor Teamleader, is de geïntegreerde facturatie en projectmanagement module (afhankelijk van de licentie die u kiest). Deze functionaliteiten zijn niet standaard in Salesforce producten beschikbaar.

Aangezien onze specifieke interesse in ook KMO-klanten die niet de neiging hebben om grotere ERP-/facturatie-/PM-tools beschikbaar te hebben, biedt The Customer Link daar een oplossing voor! Omdat we willen dat je aan een redelijke prijs werkt en vrij klein begint, maar toch jouw opties voor de toekomst openhoudt door vanaf het begin te kiezen voor Saleforce oplossingen.

Als iets niet bestaat, kan The Customer Link het voor jou bouwen. Daarom hebben we een aantal apps ontwikkeld die out-of-the-box “add-ons” of extra Lego blokken zijn die je boven op uw Salesforce org kunt plaatsen. Elke app richt zich op een specifieke behoefte van de KMO. Bijvoorbeeld, Papaya Projects is een tool die alle nodige functionaliteiten biedt om een overzicht te creëren over jouw projecten, efficiënt resource management uit te voeren en duidelijke mijlpalen en taken op deze projecten vast te leggen.

Als je op de hoogte wilt blijven van het Papaya Project oplossingen, kan je ons hier een bericht achterlaten.

Met deze apps heb je de mogelijkheid om in Salesforce zoveel te schalen en aan te passen als je wil vanaf het begin, zonder dat je een gigantische overstap hoeft te maken van de ene CRM-tool naar de andere.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *