Home > Blog > Client story > Salesforce Sales Cloud als kickstart naar een Customer 360° aanpak
How to data cleaning
De how to’s voor jouw data cleaning
mei 4, 2021
Client story Winston - Service Cloud
Een efficiënt backoffice systeem dankzij Salesforce Service Cloud
juni 11, 2021
Case Viva Packaging Europe nv

Salesforce Sales Cloud als kickstart naar een Customer 360° aanpak

Viva Packaging Europe nv, pleasure to meet you

Viva Packaging Europe nv is onderdeel van het grotere Viva groep. Met hoofdkantoor in Hongkong en operaties in verschillende continenten, zorgt deze multinational voor de verpakkingen van veel van onze dagelijkse producten. Voor de markt van de verzorgingsproducten worden tubes, dopjes, flesjes, sticks en bijvoorbeeld ook persoonlijk beveiligingsmateriaal zoals mondmaskers of handschoenen voorzien.

Met de vestiging in Antwerpen heeft Viva Packaging nv een stevige voet op Europese bodem. Binnen dit team is de nood ontstaan aan een sterke professionalisering van het sales proces. Een kolfje naar de hand van ons ervaren projectteam, dat met de nodige knowhow aan de slag is gegaan om ervoor te zorgen dat ook Viva Packaging nv gebruik kan maken van Salesforce Sales Cloud dat een efficiëntere sales opvolging mogelijk maakt.

Out goes the old, Excel, in comes the new, Salesforce

Salesforce heeft alle troeven in handen om een succesvol sales proces uit te werken. Sales Cloud laat ons toe om volledig out of the box de nodige sales processen te voorzien van (custom) velden, automatisatie en een ondersteuning van sales processen van A tot Z.

Viva Packaging nv werkte tot voor kort voor hun sales proces vanuit Excel.  Dit gebrek aan een efficiënt en modern CRM systeem was dan ook meteen de belangrijkste reden om over te schakelen naar Salesforce.

Specifiek in het sales proces van Viva Packaging nv worden Prospecten (Leads) gekoesterd en gekneed tot Accounts en Contacten met concrete sales Opportuniteiten.  Deze Opportuniteiten worden stap voor stap opgevolgd tijdens de onderhandelingen tot er sprake is van een closed-won deal: een nieuwe overeenkomst met een nieuwe of reeds bestaande klant!

Specifiek in dit proces heeft ons team enkele custom aanpassingen opgezet:

  • Iedere deal moet natuurlijk ‘gezekerd’ worden door de bank.  Hiervoor werden de nodige velden en automatisaties voorzien, zodat dit vlekkeloos verloopt voor iedere afgesloten deal.
  • Producten als tubes, potjes of sticks zijn voor Viva Packaging nv een startpunt en geen eindpunt.  Ieder product wordt bepaald door enkele eigenschappen, waarvoor de nodige velden voorzien werden.  Een niet te miskennen voordeel om gebruik te kunnen maken van standaard automatisaties en berekeningen van Salesforce is dat dit alles gebeurde op het standaard product-object.
  • Salesforce Inbox licenties werden aangeschaft om volledig gebruik te kunnen maken van alle voordelen die Salesforce te bieden heeft.  Een volledige synchronisatie van mails en kalender met slimme ondersteuning en de nodige AI van Salesforce Einstein, zorgen voor een sterke ondersteuning voor het succesvolle salesteam.  Via Salesforce Einstein kunnen mails rechtstreeks gekoppeld worden aan het contact, of kan een mail gelabeled worden op basis van de inhoud.

Salesforce’s best practices work!

Salesforce stelt ieder bedrijf in staat om naar het voorbeeld van duizenden andere bedrijven een sales structuur te implementeren die, met een minimum aan personalisatie, past en werkt. Eigen producten en processen worden gebruikt, en stellen bedrijven in staat om met respect voor de eigen entiteit het welbeproefde systeem van Salesforce Sales Cloud te gebruiken.  Hierdoor zijn onder andere volgende voordelen beschikbaar:

  • Efficiënt targetten van bepaalde groepen leads
  • Actief gebruik maken van de geboden structuur om leads makkelijk om te zetten naar opportuniteiten
  • Iedere opportunity zien groeien met de correcte berekende bedragen bij iedere aanpassing in producten
  • Efficiënt organiseren van een serviceproces na verkoop

What’s Next?

Door de implementatie van out of the box processen is ook Viva Packaging nv klaar voor de toekomst, en kan er met sprekend gemak overgeschakeld worden naar andere Salesforce oplossingen. Enkele voorbeelden:

  • Service Cloud kan gebruikt worden om gewonnen deals verder op te volgen, orders te managen en extra service te bieden aan nieuwe en bestaande klanten.
  • Experience Cloud kan – in combinatie met Service Cloud – klanten toegang geven tot een online knowledge base, of in staat stellen om volledig online self-service te faciliteren.
  • Marketing Cloud en /of Pardot kunnen gebruikt worden om de eerste contacten te leggen, campagnes uit te voeren en leads te genereren en te nurturen tot ze sales-waardig zijn.

 

“TCL maakt een grondige analyse van uw noden, stelt een werkbare planning op om Salesforce te implementeren, biedt de juiste oplossingen binnen het Salesforce framework, communiceert duidelijk over wat mogelijk is en wat niet en is zeer responsief.” – Pieter Clissen

 

Terug naar client stories