Home > Blog > Geen onderdeel van een categorie > Optimaliseer jouw CRM en trap niet in veelgemaakte fouten
Afbeelding1 1
Teamleader versus Salesforce
augustus 26, 2020
Van mailing tool naar marketing automation tool 1024x525 1
Groei van een mailing tool naar een marketing automation tool
oktober 28, 2020
Optimaliseer jouw CRM 1024x520 1

Optimaliseer jouw CRM en trap niet in veelgemaakte fouten

Covid-19 heeft ervoor gezorgd dat digitalisering in een stroomversnelling zit. Klanten en partners verwachten ondertussen andere dingen dan een jaar geleden. Ze bevinden zich nu (nog) meer online en willen ook digitaal op de hoogte blijven. Vele bedrijven hebben hier al op ingepikt waardoor de wereld nog digitaler is geworden.

Het creëren van trouwe klanten is zonder persoonlijk (fysiek) contact daarom nog nooit zo’n uitdaging geweest. Hier moeten CRM-systemen (Customer Relationship Management) ook op inpikken.

Salesforce deed daarom een onderzoek naar het gebruik van CRM-systemen in verschillende industrieën en kwam tot volgende interessante bevindingen:

  • 57% werkt met een gefragmenteerd CRM-systeem
  • 80% van de bedrijven gebruikt een CRM-systeem voor hun klantgerichte strategie
  • 90% vindt hun CRM-systeem een belangrijk element om hun customer experience mee te verbeteren

Hieruit blijkt dat veel bedrijven de belangrijkheid van hun CRM zien maar dit vaak nog onderbenut laten. Met een goede integratie van jouw CRM-systeem kan je je klanttevredenheid verbeteren en alle departementen op dezelfde lijn krijgen.

We lijsten graag een aantal veelgemaakte fouten voor jou op.

CRM-systemen worden over departementen anders gebruikt

Veel bedrijven hebben geen 360°-klantenoverzicht. Verschillende teams werken vaak binnen hun eigen kader voor sales, marketing, service,…
Daardoor gaat veel informatie ‘verloren’. Jouw klantencyclus begint in de oriëntatiefase nog voor dat ze effectief klant zijn. Het salesteam registreert hier interessevelden, marketeers kunnen dit gebruiken voor productupdates en nieuwe campagnes.

Datacentralisatie is key

Als je als bedrijf dan ook nog eens meerdere CRM-systemen gebruikt is jouw grootste valkuil dat jouw data nooit op één plek beschikbaar is noch up-to-date blijft. Zo verkrijg je een onbetrouwbaar en onvolledig beeld van jouw klanten.

Zie automatisering niet over het hoofd

Automatisering is cruciaal voor een klant-georiënteerde aanpak. Hiermee kunnen jouw teams zich efficiënt op de noden van jouw klanten richten. Bovendien zorgt automatisering er ook voor dat je een authentieke en persoonlijke aanpak kan waarborgen en specifieke relevante content kan pushen. Hierdoor wordt jouw retentie-strategie makkelijk uitgerold.

Kijk verder dan CRM alleen

Jouw toolkit bestaat uit een CRM-ecosysteem. Wees je bewust van alle geïntegreerde applicaties die jouw customer experience kunnen verbeteren. Denk aan: eSignature, contractbeheer, marketing automation, etc.

Wil jij ook digitaliseren maar zie je zelf door het bos de bomen niet meer? Weet je niet waar je moet beginnen om je data te centraliseren? Of wil je je CRM ecosysteem uitbreiden? Wij kunnen jou daar steeds bij helpen.

 

 

Bron: Salesforce.com

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *