Home > Blog > products > Marketing Cloud vs Pardot
Customer Growth Day 2019
december 18, 2019
Vlocity Expertise
mei 27, 2020

Hoe kies je de juiste Marketing Automation tool?

 

De eerste stap die je neemt om met marketing automation te starten, is heel groot. Waarschijnlijk zal je bij het nemen van deze stap wel wat begeleiding kunnen gebruiken. Op lange termijn, hebt u een partner nodig. Een partner die u kan helpen met de technische implementatie of met de training van uw marketingteam.

Wat nu? Vandaag kan je al wat inzichten verkrijgen! Hoe? Door dit artikel te lezen over hoe je als bedrijf de juiste keuze kan maken tussen Pardot en Marketing Cloud.

Marketing automation is de laatste jaren enorm trending. Het verkrijgen van een 360 graden view op uw prospecten, het personaliseren van content en de creatie van flows over de verschillende kanalen, is een droom voor iedere marketeer.

Als je zelf opzoek gaat naar hoe je het best marketing automation kunt gaan implementeren, dan kom je waarschijnlijk wel wat obstakels tegen, waaronder deze:

  • Hoe maak je een keuze tussen al deze verschillende marketing automation tools?
  • Hoe weten we dat we als bedrijf klaar zijn voor marketing automation?
  • We hebben geen gegevens over onze prospecten, hoe kunnen we dan segmentatie opzetten?
  • Ons bedrijf heeft geen kennis in huis, wat doen we?

Het kiezen van een marketing automation tool is 1 van de grote beslissingen die je moet nemen. Als je al met Salesforce werkt, is het een no-brainer dat je ook naar Salesforce-producten voor marketing automation kijkt. Hier komt het op neer: Salesforce biedt twee marketing automation tools aan: Marketingcloud & Pardot. Welke tool past het beste bij je bedrijf?

Er zijn drie vragen die je jezelf kan stellen en die al een indicatie geven van welke tool het beste bij je bedrijf past. Het is echter vrij complex om tot een goed antwoord te komen, dit vraagt om een diepgaande analyse.

 

1. B2B- of B2C-bedrijf?

 

Het grootste verschil van Pardot & Marketing Cloud is de focus op het type bedrijf. Pardot specialiseert zich in B2B terwijl Marketing Cloud zich meer richt op B2C. Dit betekent dat de typische kenmerken van dit soort bedrijven meer worden ondersteund in die bepaalde tool.

Pardot biedt tools ter ondersteuning van:

  • Lange verkoopcycli
  • Grotere aankoopdeals
  • Lead management
  • Afstemming sales departement
  • Lead nurturing

Marketing Cloud biedt tools ter ondersteuning van:

  • Kortere verkoopcycli: snel reageren op emotionele kopers
  • Kleinere aankoopdeals
  • Complexe segmentatie & personalisatie
  • Focus op cross channel lifecycle marketing

Niet alle bedrijven hebben hier een duidelijke richting in – neem bijvoorbeeld de B2B2C markt. Voor hen kunnen beide tools geschikt zijn.

 

2. Wat zijn de touchpoints met mijn prospecten?

 

Dankzij marketing automation verkrijg je een gestroomlijnde communicatie over meerdere kanalen. Offline marketing, digitale marketing, e-mailmarketing, websitetracking, enz. Elk van hen kan worden gebruikt om een touchpoint te creëren met een prospect.

Pardot kan worden gebruikt als je slechts enkele kanalen nodig hebt, namelijk e-mail & website. Sociale mediakanalen kunnen ook gebruikt worden, maar zijn vrij beperkt, dit omdat je het gewoonweg niet nodig hebt bij B2B. Aangezien de prospecten een vrij lange verkoopcyclus hebben en de investering vaak vrij groot is, zal de focus hier liggen op “lead nurturing”.

Je hebt de mogelijkheid om geavanceerde nurturing-campagnes op te zetten in Engagement Studio en een gestructureerd en geautomatiseerd leadkwalificatieproces te creëren met Scoring & Grading in de tool. Dit zal je helpen om de uitdagingen aan te gaan om uw prospects betrokken te houden om uiteindelijk de aankoop te doen.

Aan de andere kant draait het bij Marketing Cloud om de multi-channel aanpak. Denk aan retail of FMCG. Klanten zijn op allerlei soorten platformen aanwezig en ze willen een gestroomlijnde aanpak. Marketing Cloud biedt daarom verschillende “studio’s” aan die allemaal hun eigen kanaal hebben om zich op te richten: Web, Mobiel, Sociaal, E-mail, enz.

 

3. Hebben we een toegewijd marketingteam of zijn we bereid om samen te werken met een marketingbureau?

 

En niet in de laatste plaats, denk vooruit. Wie zal al deze verzorgende campagnes, e-mailtemplates, advertenties,… creëren en configureren? Ondanks dat beide tools gebruiksvriendelijk zijn, hebben ze beide enige ervaring nodig om er mee te kunnen werken.

Meestal is Pardot iets minder complex in gebruik dan Marketing Cloud en kan dit na een Pardot Training beheerd worden door een klein marketingteam in je bedrijf. Natuurlijk kan deze taak ook door een Pardot-partner worden uitgevoerd. Tenslotte kan een inspiratiesessie over het opzetten van nieuwe campagnes of een regelmatige health check op de org uw praktijk zeker naar een hoger niveau tillen.

Aangezien Marketing Cloud over het algemeen iets complexer in gebruik is en meer technische vaardigheden vereist, is een groter marketingteam nodig. Dit team moet zowel technische vaardigheden als ervaring met de tool zelf hebben. We zien dat deze bedrijven vaak een ervaren consultant in huis nemen om hen te helpen.

Zoals je ziet, zijn er veel factoren die je moet overwegen om de juiste keuze te maken. Leer je eigen bedrijf kennen, je marketinggoals en de manier waarop je prospecten wil gaan benaderen.

Op zoek naar iemand met enige gebruikerservaring om advies op maat te verkrijgen? Laat het ons weten, dan plannen we een gesprek in!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *