Home > Blog > Geen onderdeel van een categorie > Hoe Pardot jouw sales en marketing team herenigt
Agile implementatie van Salesforce
november 12, 2020
Hoe heeft Lie Detectors zijn digitale uitdagingen getackeld?
november 23, 2020

Hoe Pardot jouw sales en marketing team herenigt

Herenig je marketing- en salesafdeling

Altijd al, zitten marketing afdelingen vaak in een eigen hardnekkige silo:

  • Het is één van de enige departementen dat geen inkomsten genereert maar enkel kostenposten heeft
  • En uiteraard de eeuwigdurende tegenstelling van de opvolging van gekwalificeerde leads ten opzichte van leads die niet gekwalificeerd genoeg zijn

Bijna nergens anders is er zo’n nood aan een gestroomlijnde dataflow en data opvolging zodat er een “correcte closed loop reporting” kan ontstaan. Wie kan anders nagaan wat al die marketing investeringen opleveren? Tot de grote ergernis van de marketeer.

Dit alles heeft ook een invloed op de klant. Leads lekken uit de sales funnel, de interactie gebeurt stroef. Deze “disconnected customer experience” wil je ten allen tijden vermijden.

Vaak zien we dit pas bij:

  • het opzetten van een (nieuwe) marketing automation tool
  • als sales & marketing departementen gedwongen worden om naar de hele funnel te kijken
  • als de gates tussen een MQL en een SQL gedefinieerd moeten worden

Wij weten allemaal dat deze discussies vaak niet –  of te laat – plaats vinden, en dit een alomtegenwoordige valkuil blijft.

Na talloze artikelen en bedrijfs(re)visies is al gebleken dat deze silo’s niet zo gemakkelijk te herenigen zijn. Een helpende hand hierin kan Pardot zijn.

Pardot, een betere samenwerking tussen sales en marketing

Pardot is de enige marketing automation tool dat op hetzelfde platform leeft (ja, leeft!) als zijn sales variant – Sales Cloud. Door deze twee departementen op hetzelfde platform en met dezelfde real-time data te laten werken, zorg je ervoor dat ze hun samenwerking tot een ander niveau kunnen tillen.

Natuurlijk, ieder heeft zijn eigen processen en ondersteunende functionaliteiten, maar ze kijken naar dezelfde data – met hun eigen sales/marketing “bril”.

Wat heeft dit voor invloed op de synergie tussen sales en marketing?

  • Pardot werkt met real-time data : vult een contact een formulier in, om bijvoorbeeld een whitepaper te downloaden, ziet ook jouw salesteam dit meteen. Ze kunnen dan op het juiste moment op inspelen.
  • Er is geen integratie of plug-in nodig. Niets is meer betrouwbaar dan je data op één platform te hebben.
  • Salesmedewerkers kunnen zelf kiezen welke contact naar Pardot worden gestuurd en aan welke segmentatielijst ze worden toegevoegd. Ze kunnen, met één klik, zelfs een gebrande (door marketeers opgestelde) mail sturen naar een gekwalificeerde lead.
  • Langs de andere kant kan je marketingafdeling inspelen op je sales data. Ze zetten bijvoorbeeld een kortingscampagne op om je contacten die in negotiatie zijn van hun deal een extra duwtje in de rug te geven.
  • Last but not least, is het nu mogelijk om meer duidelijkheid te creëren rond marketing inspanningen. Door de samenwerking op het platform van salesmedewerkers en marketeers kunnen ze door samen te werken slimmer, efficiënter en effectiever met leads omgaan. In Pardot kan dit via lead scoring zodat salesmedewerkers leads kunnen prioriteren.
  • Wanneer je processen helemaal op punt staan en je data volledig is, kan je aan “closed loop reporting” doen. Hierdoor wordt een duidelijk overzicht gecreëerd van welke marketing activiteiten voor welke ‘closed deals’ hebben gezorgd, en dus wat de ROMI is.

Wil je een stap verdergaan? Kies dan voor Salesforce Engage.

Dit is een extra Pardot feature dat de connectie tussen Pardot en Sales Cloud nog verder gaat optimaliseren.

  • Salesmedewerkers krijgen met “Engage Alerts” real time meldingen wanneer een prospect interactie toont met jouw content zoals bijvoorbeeld: bezoeken van de prijslijst op de website, downloaden van een whitepaper, openen van een mail, etc. Sales kan hierdoor veel slimmer interageren met deze prospect en het juiste moment kiezen om hen te contacteren.
  • Daarnaast kan sales nu niet enkel 1-op-1 marketing e-mails versturen, maar ook hele lijsten aanspreken.
  • Nog features: Engage Campaigns, Engage for Gmail, Engage Reports, etc.

In het algemeen zorgt dit ervoor dat de twee departementen nog meer gaan samenwerken en de neuzen in dezelfde richting staan.

Klinkt dit jou als muziek in de oren? Is jouw organisatie klaar om jouw sales en marketing team te herenigen?
Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek om af te tasten welke mogelijkheden er zijn voor jouw organisatie.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *