Home > Blog > products > Groei van een mailing tool naar een marketing automation tool
Optimaliseer jouw CRM 1024x520 1
Optimaliseer jouw CRM en trap niet in veelgemaakte fouten
oktober 23, 2020
Starten met je Salesforce implementatie 1024x525 1
Hoe start je met jouw Salesforce implementatie?
november 3, 2020
Van mailing tool naar marketing automation tool 1024x525 1

Groei van een mailing tool naar een marketing automation tool

Door Corona merken we op dat digitalisatie steeds belangrijker wordt. We moeten onze klanten en prospecten op alle vlakken digitaal engageren en ondersteunen. Met een mailing tool kan je zeker je eerste stappen hier al mee zetten: een database opbouwen met opt-ins en duidelijke – zelfs wat gepersonaliseerde – mails uitsturen. Dit is een ideale start voor KMO’s die hun marketingstrategie willen beginnen uitrollen.

Eens deze bedrijven al wat meer “matuur” worden, lopen ze snel tegen de limieten van een zo’n tool. Je loopt al snel tegen de grenzen van de automatisatie, beperkte personalisatie en segmentatie, en most of all, je bent enkel aanwezig op het mailing kanaal. De integratie met andere inzichten of kanalen blijft beperkt. Een marketing automation tool is dan een logische volgende stap.

Het verschil tussen een mailing tool en een marketing automation tool

Je hoort het goed: AUTOMATION.

Met een marketing automation tool link je de hele customer journey. Alle inzichten qua profielen, engagement, kanaalactiviteiten worden samengebracht. Op die manier belanden jouw potentiële leads in de juiste marketing flow.

Terwijl een mailing tool bekend staat om bulk e-mails te versturen, massa promoties, algemene nieuwsletter,… zorgt marketing automation ervoor dat je jouw contacten op de juiste momenten automatisch de juiste content stuurt. Hoe kan deze tool dit verwezenlijken?

Hoe werkt een marketing automation tool

De automatisatie werkt via:

  • Website tracking: de tool trackt alle activiteiten van
    • Visitors – niet bekende contacten voor jou
    • Prospecten – waarbij er beslissingsinvloed zit 

Je kan hier zelfs een automatische alert voor installeren zodat een afdeling op de hoogte wordt gebracht als jouw websitebezoeker bijvoorbeeld op de prijzen van jouw producten klikt. Bij Pardot noemt deze leuke feature: “sales alerts”

  • Meting van engagement. Je kan belangrijke pagina’s een zwaarder engagements gewicht toekennen zoals bijvoorbeeld voor de contactpagina.

Weet dat mailing tools hier alleen de engagement trackt die gerelateerd zijn aan e-mailcampagnes, zoals open ratio’s of doorklikratio’s, brengt marketing automation de totale “customer journey” inclusief interacties in kaart.

  • Converteren van leads via forms op je website of op social media. Via progressive profiling kan je stap per stap meer en meer informatie verzamelen van je contacten.

Door deze automatisch gegenereerde informatie, wordt in de tool een score en een grade toegewezen aan jouw contacten.  Zo krijg je een goed beeld van hoe geëngageerd een specifiek contact is en waar hij zich bevindt in zijn customer journey. Je kan hierdoor ook inschatten als dit contact al dan niet tot jouw doelgroep behoort.

Via een marketing automation tool neemt de kwaliteit van je database enorm toe. Op basis van de verkregen informatie, en de acties die contacten ondernemen, flows opbouwen. Dit kan bijvoorbeeld via jouw Engagement Studio in Pardot. Deze flows automatiseren een journey voor gespecificeerde segmenten.  Op basis van hoe deze contacten reageren op jouw content, krijgen zij andere triggers.

Datagathering en automatisatie gaan hier duidelijk hand in hand. Door jouw flows te automatiseren, krijg je meer interactie met je contact en verzamel je meer specifieke data. Door meer data te beheren over een contact, kan je nog beter inschatten welke marketingactiviteiten nuttig en relevant zijn en kan je nog meer personaliseren.

Is jouw organisatie klaar voor een marketing automation tool?

  • Leggen jouw klanten een lange customer journey af? Duurt jouw aankoopproces bijvoorbeeld langer dan 3 dagen?
  • Krijg jij door bulk mails hen niet overtuigd?
  • Heb je nood aan segmentatie in jouw doelgroep? Wil je een andere aanpak per doelgroep,  of je hebt verschillende producten die een andere groep aanspreken?
  • Heb je geen overzicht welke ROI nu waar zit?
  • Komen er geen kwalitatieve leads uit jouw online marketing?

Time to make the switch!

Wij kunnen en begeleiden jou graag in dit proces! En dit gaat verder dan enkel de technische implementatie. Onze functionele marketing specialisten staan ook te popelen om jouw marketingprocessen onder de loep te nemen en jou de juiste tool en functionaliteiten aan te raden.

We’ve got your back – from A till Z.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *